Banen

Mange bassenger er delt opp med baner som viser hvor de som bare vil svømme frem og tilbake, uforstyrret kan gjøre dette. Noen baner er farvekodet etter nivå, slik at der er skiller mellom de raskere og de langsommere. Banen er gjerne begrenset av et banetau som bryter bølger, og som hjelper svømmerne med orienteringen.

Forskjellige svømmestiler:

  • download (3)Brystsvømming: Brystsvømming er gjerne den første svømmestilen som mange lærer, kanskje etter at de lærer seg å padle som en hund. Med brystsvømming glir man gjennom vannet som en frosk, og det er raskere, og krever mindre energi enn hundetakene. Selv om mange har noen hemninger mot utgangsposisjonen for brystsvømming, og dermed utfører teknikken feil, begynner ekte brysttak med hodet under vannet, mens man ligger og flyter på maven. Armene føres deretter inn mot brystkassen, og skytes fremover derfra, med spisse fingre. Deretter slår man ut med armene, og beveger dem i halvsirkler, som en urviser, ut til hver side, til de er på en 30 graders akse i forhold til kroppen. Deretter trekker man dem igjen inn til brystet, og repeterer. Pustingen finner sted, hver kan armene er på vei bakover, og hodet presses opp av vannet, også for å redusere motstanden. Samtidig gjør man en liknende bevegelse med bena.
  • Ryggsvømming: Ryggsvømming er gjerne stil nummer to. Her starter man mens man ligger på ryggen. Bentakene er vanligvis padling, opp og ned, slik som når man dykker, og man gjør det uten å sprute for mye. Armene skytes deretter fremover, over vannflaten, og man tar tak over hodet, og presser vannet tilbake. Armene kan brukes samtidig, eller i en crawl-liknende stil, annenhvert slag altså. Det er også mulig å bruke armslagene på siden av kroppen, ved å bevege armene ut og inn, en stil som ikke er like rask, mens som sparer på energien.