Svømming og vannsport trenger selvfølgelig ikke alltid å være konkurranseorientert, og hvis det skulle være det, så ødelegger det for hva som er den egentlige hensikten med å bedrive sport, for flesteparten av oss. De fleste av oss vil nemlig bare holde seg i form, og sørge for at vi er rimelig slanke og spreke.

Svømming er et godt avbrekk fra hverdag og stress for mange

swimming-1265932_960_720Det viser seg at svømming er et godt avbrekk fra hverdag og stress for mange, og det hjelper på humør og at man får økt overskudd av å delta. Man sover bedre på kvelden etter en god treningsøkt, man får en bedre kondisjon av at man rører litt på seg i vannet, og mans styrker skjelettet, og spesielt muskulaturen i nakken, skuldrene og i ryggen, slik at der er mindre fare for ryggsmerter og liknende lidelser. Fordelen kommer at at man utfører mange av svømmeøvelsene i liggende stilling, slik at ryggen, så vel som hele bæreevnen i kroppen ikke belastes på samme måte som når man står rett opp og ned, samtidig som man styrker musklene rundt disse utsatte kroppsdelene.

Fordelene ved bedre kondisjon

Folks som svømmer fast, kanskje to ganger i uka, eller svømmer regelmessig, og trener med andre ting ved siden av, har halvert risiko for mange livsstilssykdommer, som hjerte og karsykdommer eller diabetes, og de har samtidig gode muligheter til å redusere høyt blodtrykk. Folk som svømmer fast øker også lungenes evne til å ta opp luft, slik som all annen idrett. Dette beskytter mot kreft, om ikke mot alle forskjellige krefttyper. I følge Helsedirektoratet har den som svømmer fast i høy alder, også en redusert risiko for mange av de vanligste alderssykdommene, som demens eller de hjerte-kar sykdommene som allerede er nevnt. Dertil er det alltid varmt i vannet, og man får en ut-tid, som pleier både kropp og sjel.