Som med all annen idrett og sport er det også lurt å kjenne på den egne kroppen, å kjenne seg selv, og å lytte til kroppens signaler, når det kommer til dagsformen, og til hva man skal foreta seg i løpet av dagen. Med svømming er dette likevel litt mer kritisk, siden det er fare for både liv og helse om noe skulle svikte under svømmingen. Derfor er en ekstra forsiktighet påkrevet.

Grunner til tilbakeholdenhet:

download (2)Om du er litt forkjølet, om du ikke har sovet godt, eller om du ikke har vilt opp tilstrekkelig etter den forrige treningsøkten, eller om du har spist for lite, eller om du ikke har drukket nok vann, så er dette grunner til tilbakeholdenhet. Det betyr at det er grunnlag for å revidere dagsplanene, og kanskje ta det litt forsiktigere.

Være også forsiktig med å blande for mye mat og drikke med svømmingen i seg selv. Mat og drikke er nemlig ting som fører til at magen trekker til seg mye blod, for å fordøye maten, og for å fordele den opptatte energien på resten av kroppen. Da er det fare for muskelkramper, men det er også fare for at det kan bli for mye trøtthet i kroppen, til den grad at du faktisk kan bli svimmel, eller mister bevisstheten.

Nå som vi nærmer oss sommeren er det også på sin plass å være forsiktig med for mange øl og sommerturer i skjærgården. Mange av dem som drukner i den norske skjærgården er folk som har tatt en dram for mye. Ofte detter de over relingen, men det å kombinere alkohol og svømming er også noe som kan være farlig i mindre doser. Alkohol i små duser utvider kroppens blodkar, og leder til økt gjennomblødning. Det betyr at kroppen kan miste mye varme gjennom huden.